Fargemaskiner

Hvis vi skal arbeide med eller drive service på fargekopimaskiner og fargelaserskrivere, er det en fordel å ha kunnskaper om fargesammensetning og vite litt om hvorfor vi oppfatter farger slik som vi gjør. Det samme gjelder også hvis vi skal drive service på TV- og dataskjermer.

Hvis vi skal forstå farger og oppfattelse av farger, må vi også forstå hva lys er, og hvilke bølgelengder/farger det er sammensatt av. Sollys regnes som hvitt lys og består av de samme fargene som vi finner i regnbuen. Blander vi de samme fargene, får vi igjen hvitt, Det vi oppfatter med øynene våre når vi ser på et farget dokument, er de fargene som reflekteres når dokumentet belyses med hvitt lys.

Hvite felt i dokumentet vil reflektere alle fargene, mens fargede felt vil reflektere en del av fargene. Er et felt rødt, er det altså den røde fargen som reflekteres, mens de andre fargene absorberes.

Fargesystem

Fargesystemet som benyttes i data- og TV-skjermer, er det såkalte RGB-systemet, som inneholder fargene rød, grønn og blå. Det er også disse fargene som filtreres ut i en fargeskanner. Fargene benevnes også primærfarger fordi man ved hjelp av disse kan gjenskape det meste av fargene (sekundærfarger) som skal til for å skape en naturtro gjengivelse. En annen benevnelse er additive farger og additiv fargeblanding.

RGB-farger

Et annet fargesystem er CMYK, som består av fargene cyan, magenta, gul (yellow) og sort (black), som benyttes ved gjengivelse av pigmentfarger i skrivere og utskriftsdelen i kopimaskiner. Om vi blander alle de tre fargene i likt forhold, skulle dette teoretisk absorbere alle farger og dokumentet bli sort. Men fargene er ikke ideelle, og fargeblandingen blir brunlig. Derfor må det blandes inn sort der det skal være sort eller svært mørke farger. Det finnes også andre fargesystemer, men de har liten interesse i denne sammenheng.

CMYK-farger

Additiv og subtraktiv fargeblanding

Som nevnt for en TV-skjerm blandes de tre lysende RGB-fargene, og vi kan skape så å si alle farger, i hvert fall nok til at vi kan få en tilnærmet naturtro fargegjengivelse. Dette kalles additiv fargeblanding, og fargene kalles additive farger.

De forskjellige fargegjengivelsene fremkommer ved at RGB-fargene legges sammen/adderes med hverandre. Tilsvarende skiller vi ut fargene når et dokument skannes, ved at de reflekterte fargene separeres i fargefiltre for hver av de tre RGB-fargene.

Når vi skal gjenskape fargene i eksempelvis et papirdokument, brukes pigmenter (toner) av de såkalte subtraktive fargene, altså cyan, magenta og gul (yellow). Ved å blande de tre fargene kan vi ideelt sett få reflektert alle tenkelige farger. Dette kalles subtraktiv fargeblanding og kan forklares med at vi trekker fra de fargene vi ikke ønsker skal reflekteres, det vil si som skal absorberes. Men fargene vi oppfatter med øynene våre, er fargene som reflekteres i dokumentet når det belyses med hvitt lys.

Subtraktiv fargeblanding:
cyan + magenta = blå
cyan + gul = grønn
magenta+ gul = rød
cyan + magenta + cyan = sort

Fargerefleksjon

Hvilke farger som reflekteres i et fargedokument, er avhengig av fargesammen- setningen i dokumentet. En ren rødfarge vil naturlig nok reflektere rød, men det er ikke like lett å tenke at en gul overflate reflekterer rød og grønn. Har vi et fargedokument sammensatt av mange ulike farger, er det enda mer komplekst. Dessuten vil mengdeforholdet mellom de ulike fargene variere.

Fargerefleksjon

Fargejustering

Ved service på eksempelvis en fargekopimaskin er det gjerne nødvendig å foreta en fargetest og kontrollere at det utskrevne dokumentet er likt i farger med originaldokumentet. Hvis ikke fargene stemmer overens, må det utføres en fargejustering. For å få korrekt fargegjengivelse må en gjerne redusere én farge og øke en annen. Nå står dette gjerne greit beskrevet i servicemanualen som følger maskinen, men uansett er det en fordel å ha kunnskap om farger, fargesystem, fargeblanding og fargerefleksjon i slike sammenhenger.