4.4.1 TV- og dataskjermer
For å verifisere data og informasjon for en bruker er det vanlig å utstyre datamaskiner med skjerm. Bærbare PC-er har skjermen innebygget. De første skjermene, eller monitorene, som de gjerne ble kalt, var basert på bruk av katodestrålerør (CRT), som kun kunne presentere lyse tegn og bilder på en mørk bakgrunn. Senere kom fargeskjermer basert på samme teknologi. CRT-skjermer er volumkrevende, tunge og strømkrevende. I dag er CRT-skjermer i stor grad avløst av forskjellige typer såkalt flatskjerm.
Flatskjerm
Da man begynte å produsere bærbare PC-er med innebygd skjerm, var selvsagt CRT-skjermen lite egnet. Man måtte derfor finne frem til annen teknologi og lage flate skjermer som kunne få plass i lokket på den bærbare maskinen. LCD var en kjent teknologi brukt i displayer for verifisering av tall og bokstaver. Man utviklet derfor skjermer for datamaskiner basert på denne teknologien. Ikke lenge etter startet man produksjon av samme type flatskjermer for stasjonær bruk, både som data- og TV-skjermer. Noe senere, i 1999 kom de flate plasmaskjermene på markedet. I dag er ny teknologi underveis, og syltynne skjermer basert på bruk av organiske lysdioder (OLCD) har inntatt markedet og vil kanskje etter hvert utkonkurrere de øvrige skjermtypene. Fra 2006 ble det vanlig med bredformatskjermer på bærbare PC-er for å kunne vise filmer i bredformat.
Berøringsskjerm
Berøringsskjermer (eng. touchscreen) er blitt stadig mer vanlig og populært. Vi kjenner slike skjermer fra smarttelefonene våre og nettbrett, moderne PC-er og GPS-er, og vi finner dem i minibanker, billettautomater, innsjekkingsautomater på flyplasser, kassaapparater etc. Berøringsskjermer er interaktive, siden vi kan kommunisere direkte med trykk på skjermen, og kalles derfor også pekeskjerm, siden den aktiveres ved å peke/trykke med én eller flere fingre eller pekepenn. Noen skjermer kan kun betjene ett punkt om gangen, mens andre kan håndtere flere trykk samtidig.
Hvilken type skjerm som velges, avhenger av bruk og behov, miljøet den skal benyttes i, og hvilke kvalitetskriterier kunden er opptatt av. Dette går gjerne på størrelse, oppløsning, skarphet, fargegjengivelse, synsvinkel osv., i tillegg til at pris også spiller en rolle.
Skjermer
Størrelsen på en skjerm oppgis vanligvis i tommer (tilsvarer 2,54 cm) målt diagonalt (mellom to motstående hjørner). Måling av skjermstørrelse gjøres gjerne før skjermen monteres i kabinett, og faktisk bildediagonal blir derfor ofte noe mindre.
Kvaliteten på skjermer oppgis gjerne etter følgende kriterier:
oppløsning (piksler horisontalt x piksler vertikalt)
oppdatering (ms)
lysstyrke
fargekvalitet
kontrast (forholdet mellom lyst og mørkt)
betraktningsvinkler
innstillingsmuligheter
Oppløsning (piksler horisontalt x piksler vertikalt)
Bildekvalitet
Bildekvalitet bestemmes mye av kontrast og lysstyrke samt skjermens oppløsning:
Oppløsning, det vil si antall bildepunkter (piksler) per areal, angis i dpi (dot per inch), det vil si bildepunkter per tomme horisontalt og vertikalt, eksempelvis 1024 x 768.
Lysstyrke angis i cd/m2 (candela per kvadratmeter), eksempelvis 1500 cd/m2, som for en plasmaskjerm.
Synsvinkler
Synsvinkelen eller betraktningsvinkelen sier noe om hvor langt man kan plassere seg ut til siden for skjermen før bildet blir uskarpt eller dårlig. Den oppgis både horisontalt og vertikalt (over/under).
Skjermer, grafikkstandarder
Det har vært utarbeidet en rekke grafikkstandarder for skjermer, og nye kommer til etter hvert som utviklingen for skjermer går videre. De første skjermene var monokrome, med gule eller grønne tegn på svart bakgrunn. Den første grafikkstandarden for farger het CGA og hadde 4 bit fargedybde, som ga 16 forskjellige farger. Deretter kom VGA og i 1989 SVGA. Utviklingen gikk raskt videre mot bedre oppløsning og større fargedybde (flere farger). Her er en oversikt:
Standard | Betegnelse |
Oppløsning, piksler | Maks farger |
|||||||||||||||||||||||
CGA | Color Graphics Array | 640 x 200 | 16 | |||||||||||||||||||||||
VGA | Video Graphics Array | 720 x 480 | 256 | |||||||||||||||||||||||
SVGA | Super Video Graphics Array | 1024 x 768 | 256 | |||||||||||||||||||||||
SXGA | Super eXended Graphics Array | 1280 x 1024 | ||||||||||||||||||||||||
WXGA | Ultra eXended Graphics Array | 1366 x 768 | Bredformatbilde (19:9 mot tidligere 4:3) | |||||||||||||||||||||||
UXGA | Ultra eXended Graphics Array | 1600 x 1200 |
LCD Size | 15\" |
Resolution (max.) | 1024 x 768 (SXGA) |
Pixel pitch | 0,297 mm |
Colours | 16.2 million |
Horizontal Frequency (Max) KHz | 31 - 63 KHz |
Vertical Frequency (Max)Hz | 56 - 75 Hz |
Video Bandwidth (MHz) | 25 - 80 Hz |
Viewing angle (L/R;U/D) (CR>=10) | 120 / 100 |
Display Area | 304.1x228.1 mm |
Contrast | 400:1 |
Brightness | 250 cd/m2 |
Response time (tr/tf) | 12ms |
Prinsippskisse for LCD-skjerm: ett lukket og ett åpent bildepunkt og bakgrunnsbelysning. Ved bruk av fargefiltre for rødt, grønt og blått kan bildepunktene lyse opp i forskjellige farger.
Egenskaper ved LCD-skjermer
LCD-skjermer er både lettere i vekt og langt mindre volumkrevende enn CRT-skjermer.
Kan benyttes både som TV- og dataskjerm.
Har ingen innbrenningsproblemer, noe som gjør dem godt egnet som PC-skjerm.
Lang levetid, da bildekvaliteten ikke forringes over tid. (Begrenset av hvor lenge lyskilden i bakplanet varer, som for de eldste typene er lysstoffrør og for nyere typer LED-lamper. Forventet levetid oppgis å være 60.000 timer. Dette tilsvarer 23 år med 7 timers bruk hver dag.)
Lavt strømforbruk sammenlignet med eksempelvis tilsvarende plasmaskjermer (10–50 % lavere).
Vide betraktningsvinkler (opptil 60° til hver side).
Kan fås i skjermstørrelser på opptil 108 tommer og en oppløsning på opptil 5120 x 2160.